woensdag 6 april 2016

Bedruk je eigen kaarsen/ Do it yourself

Yay! Zoals beloofd is hier dan eindelijk weer een nieuwe do it yourself! Ik kreeg van best veel mensen de vraag of ik weer een leuke diy wilde maken en done! In deze editie laat ik je zien hoe je een eigen foto/plaatje op kaarsen kan drukken. Of te wel lekker ouderwets; hoe je oude kaarsen kan pimpen! Dus pak je schaar en lijmstick er maar snel bij.

Omdat ik op school, maar ook voor Vanilles veel bezig ben met vormgeving, besloot ik om de afbeelding voor de kaars zelf te ontwerpen. De afbeeldingen heb ik in een grafisch programma gemaakt. Je kan voor mijn ontworpen afbeeldingen kiezen, maar natuurlijk ook voor een ander plaatje van het internet.

 Wat heb je nodig?
● Tissue
● Kaars
● Schaar
● Föhn
● Plakband
● Foto/ plaatje
● Bakpapier

Als je een foto gevonden hebt, plak je allereerst de tissue heel goed vast op een a4tje uit de printer. Het vel papier stop je weer terug in de printer. Plak de tissue goed aan de randen vast, anders gaat het vast zitten in de printer. Liever te veel plakband, dan te weinig! Op de foto hierboven zie je het ontwerp en hoe het is afgedrukt op de tissue.

Knip dan de afbeelding netjes uit. Probeer zo dicht mogelijk aan de rand van de afbeelding te knippen. Hoe netter geknipt, hoe netter het eindresultaat er uit zal zien.

Je hebt nu het afgedrukte plaatje op de tissue uitgeknipt. Pak dan het stukje bakpapier met de föhn uit de kast. Leg het plaatje op de kaars en daarboven op het stuk bakpapier. Zet de föhn vervolgens op de hoogste stand. Let wel op voor je vingers, het wordt heel heet! Door de hitte wordt het stukje tissue nu op de kaars gedrukt. In het begin zal je de tissue nog goed zien, net zoals op deze foto. Föhn dan goed door, totdat er geen enkel stukje tissue te vinden is.

Et volá! De saaie witte kaars die al een hele tijd in je kast ligt, is omgetoverd tot jouw eigen persoonlijke kaars. Foto's die je zelf gemaakt hebt, kan je ook op deze manier afdrukken op een kaars. Zelf vind ik een zelfgemaakte foto zelf gedrukt op een kaars persoonlijk minder mooi dan een eigen ontwerp of een ander plaatje.

Wat vindt jij van deze do it yourself?

 

10 opmerkingen: